Què és el calendari?

El Calendari del Medi Ambient i el Desenvolupament és un recurs d’educació ambiental adreçat a joves estudiants de primària.

La Diputació de Barcelona, a través de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, l'ofereix als municipis que en són membres.

Els calendaris escolars del medi ambient es relacionen íntimament amb les agendes, amb la diferència que, en aquest cas, s'adrecen a alumnes de primària. Tenen un format de paret, i estan pensats per ser penjats a l’aula. Com en els seus parents propers (les agendes), incorporen continguts d’educació ambiental, relacionats, cada curs, amb una temàtica en concret. També inclouen informació sobre diades internacionals i d’interès ambiental.

Pel curs 2023-2024, l'Agenda escolar us proposa dedicar 365 dies per viure sense AMB límits.

Aquest curs parlarem de límits, de llibertat, de tolerància, de respecte, de resiliència. Però també de riscos, perquè quan se sobrepassen unes fronteres determinades s’esdevenen conseqüències que poden posar en perill la vida de les persones i tot l’ecosistema que integren.

Les persones no som les úniques amb la capacitat de posar límits. Els sistemes també tenen els seus límits i unes normes que els regeixen i que n’asseguren el bon funcionament. El planeta, com a sistema que és, també té les seves línies vermelles. I és que, malgrat la capacitat d’adaptar-se i de  respondre als canvis, la seva capacitat de tolerància a les agressions és finita. Saber quins són aquests límits i no traspassar-los és important: d’això en depèn la nostra supervivència com a espècie.

Aquest curs hem preparat una breu guia per al professorat de les aules que heu rebut el calendari per complementar i ampliar les propostes d'activitats mensuals.

La guia recull de forma esquemàtica:

• Índex temàtic.
  • Orientacions per treballar les propostes d’activitats mensuals.
  • Propostes per aprofitar didàcticament les il·lustracions de cada mes.
  • Proposta per treballar una diada internacional ambiental en relació amb el contingut del mes.
  • Relació dels principals continguts curriculars, conceptes clau i competències bàsiques que es proposa treballar.

Les propostes d’activitats estan dissenyades per cicle mitjà de primària però en alguns casos poden ser adaptades a cicle inicial o cicle superior de primària. En el cas de cicle superior de primària us suggerim que consulteu l’Agenda Escolar del Medi Ambient i Desenvolupament 2022-2023 on trobareu continguts i activitats adreçades a 1r cicle de secundària que us poden ser d’utilitat.

Ens trobareu a Instagram: @agendaescolardiba on també podeu compartir les activitats que realitzeu aquest curs.

Esperem que tant aquest calendari com la informació que podreu trobar al web siguin del vostre interès i que tingueu molt bon curs!

Si desitgeu més informació. teniu dubtes o comentaris, ens podeu escriure a aquesta adreça de correu electrònic.