Orientacions per al professorat

365 dies per viure sense amb límits

Vivim envoltats de límits. Alguns de més evidents i d’altres que passen més desapercebuts als nostres ulls. Que no els veiem directament, però, no significa que no existeixin.

Els sistemes tenen els seus límits i unes normes que els regeixen i que n’asseguren el bon funcionament. El planeta, com a sistema que és, també té les seves línies vermelles. I és que, malgrat la capacitat que té d’adaptar-se i de respondre als canvis, la seva tolerància a les agressions és finita. Saber quins són aquests límits i no traspassar-los és important, ja que d’això en depèn la nostra supervivència com a espècie.

Durant aquest curs parlarem de límits i, per tant, de riscos, perquè quan se sobrepassen unes fronteres determinades s’esdevenen unes conseqüències que poden posar en perill la vida de les persones i tot l’ecosistema  que integren. Ho farem primer des d’un punt de vista individual i, de mica en mica, ens hi anirem endinsant des d’un punt de vista sistèmic, ambiental i planetari.

Al llarg del curs els alumnes que han rebut les Agendes escolars trobaran informació i propostes que els ajudaran a conèixer què són els límits, com ens afecten, descobrirem quins són els límits planetaris que és perillós que superem i coneixerem què podem fer per evitar-ho.

També hi trobareu diades internacionals relacionades amb el medi ambient: podeu aprofitar per comentar-les a classe i aprofundir en les temàtiques a què fan referència. Trobareu informació complementària i, en alguns casos fins i tot, propostes complementàries per aprofundir-hi i treballar-les a classe.

D’altra banda, cada mes teniu una proposta d'activitat i escanejant els codis QR que apareixen llarg del curs trobareu contingut addicional que amplia els continguts en format paper.

A l’apartat Per saber-ne més trobareu un recull de les activitats didàctiques de les Agendes escolars de cursos anteriors, amb un cercador temàtic, per curs i per paraula clau.

Amb aquests materials la Diputació de Barcelona contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb els quals està compromesa.

Si teniu dubtes, suggeriments o comentaris, ens els podeu fer arribar a través d’aquesta adreça de correu electrònic: agendaescolar@diba.cat.

Recursos addicionals

Documental: Los límites de nuestro planeta: una mirada científica.

David Attenborough i el científic Johan Rockström analitzen els factors que amenacen la Terra i expliquen què podem fer per evitar la catàstrofe. Encara no és tard!

Podeu veure el vídeo a l'aula en anglès amb subtítols en català i castellà i -i altres llengües - (a traducció automàtica).

El temps se’ns acaba. Guia d’emergència climàtica per a joves

La crisi climàtica es relaciona amb la majoria dels límits planetaris i és una de les principals causes que amenacen els ecosistemes i la vida de les persones tal com la coneixem, amb impactes a nivell local i global. En aquesta guia, trobareu molta informació adreçada a joves, i que vol contribuir a reinventar el sistema i transformar-lo perquè puguem gaudir d’una vida pròspera i saludable.

Guia per al professorat sobre contaminació atmosfèrica

La contaminació atmosfèrica és un problema greu que posa en perill la vida de les persones i de la resta d’éssers vius de la Terra, i que es relaciona amb els límits planetaris. En aquest enllaç trobareu informació i recursos per aprofundir en aquesta temàtica.