La celebració d’aquest Dia fou decidit per l’ONU el 1993 per tal de sensibilitzar la ciutadania, els governs, les empeses, etc., sobre la necessitat de conservar i mantenir els recursos hídrics existents arreu del món i, així, preservar aquest bé tan escàs i tan preuat, fomentant polítiques d’estalvi i fent-ne un bon ús.
Propostes didàctiques complementàries per treballar el Dia Mundial de l’Aigua
Us compartim a continuació una selecció de recursos vinculats a l’Agenda escolar que pensem que us poden ajudar a aprofundir en aquesta temàtica i treballar-la a l’aula des de diferents punts de vista:
Recursos naturals: l’aigua
Tot just després d’obrir una aixeta, tenim a la nostra disposició un generós raig d’aigua, i podem sentir l’aigua fresca com s’escorre per les mans o escoltar el so de l’aigua com s’escapa fugissera per les canonades o fer una bona neteja dental. Però, quan arriba el moment de tancar l’aixeta? Aquest acte depèn en gran part del grau de consciència de cada persona en les accions que realitza. Si hi ha algú que està segur que disposar d’aigua és una qüestió de màgia, no cal que s’afanyi a tancar l’aixeta per poder continuar gaudint d’un privilegi tan gran . Ara bé, si som conscients que darrera l’aixeta hi ha unes grans infraestructures de captació d’aigua i, encara més enllà, uns sistemes naturals que en depenen, vetllarem perquè no se’n malgasti gens.
Amb aquesta activitat, a banda d’aprofundir en els usos dels recursos hídrics i els impactes de la seva sobreexplotació, us proposem realitzar una ecoauditoria escolar sobre l’aigua que ens permetrà conèixer l’impacte ambiental de les vostres accions individuals i col·lectives i, més concretament, les del centre escolar i de les activitats que s’hi desenvolupen.
L’aigua i el seu cicle
Descobriu els cicles de l’aigua.
A Catalunya vivim sota la influència del clima mediterrani, caracteritzat per períodes de pluja molt variats. Les precipitacions durant l’any es distribueixen de manera irregular: es concentren a la tardor i durant l’estiu pràcticament no plou gens.
Les pluges sovint són torrencials, és a dir, plou molt intensament durant períodes de temps molt curts. En molts casos, aquestes pluges provoquen inundacions que han arribat a ser catastròfiques, sobretot als cursos baixos dels rius.
Vens a buscar aigua?
L’aigua des d’un punt de vista ecosocial.
Et lleves com cada matí. Vas al lavabo, estires la cadena, et dutxes i et rentes les dents. Aquestes accions, que per a tu són tan habituals, per a la Sindu són inimaginables…
Néixer en un lloc o en un altre del planeta condiciona la disponibilitat i l’accés a l’aigua. Descobriu amb aquesta activitat realitats diferents de la nostra, pel que fa als usos i al consum d’aigua potable.
La petjada hídrica
La petjada hídrica és un indicador de l’ús de l’aigua. Es defineix com el volum d’aigua dolça que consumeix una persona, una població o un país al cap d’un any. Això inclou l’aigua que bevem i que utilitzem diàriament en la nostra higiene personal i els usos domèstics (com rentar els plats o la roba), però també el que s’anomena l’aigua virtual, és a dir, l’aigua que no veiem, però que es necessita per produir els articles que consumim (menjar, roba, ordinadors, etc.) i els serveis que utilitzem. I és que tot el que es fabrica o es cultiva necessita aigua per a cadascun dels passos de la cadena de producció i per al transport, i en això es gasten milions de litres d’aigua.
La petjada hídrica mitjana d’Espanya és de 2.350 m3 d’aigua, el doble de la mitjana mundial (1.240 m3) i per darrere dels Estats Units (2.483 m3). Això equival gairebé a la totalitat d’una piscina olímpica per persona i any.
Amb aquesta activitat us convidem a calcular la petjada hídrica. Hi trobareu també infografies sobre el consum d’aigua arreu del món i sobre l’aigua invisible associada a alguns aliments i productes d’ús habitual.
Quanta aigua consumeixo?
Amb aquesta activitat aprendreu a calcular el consum d’aigua a nivell domèstic, a partir d’una factura d’aigua.
Jo estalvio aigua
Conegueu algunes estratègies per estalviar aigua en el vostre dia a dia.
Torneu a l'activitat del mes de març o torneu a l'índex.