Un curs per millorar la qualitat de l'aire

Ja tenim aquí la nova Agenda Escolar i el nou Calendari escolar del Medi Ambient i el desenvolupament pel curs 2022-23.

Prop de 70.000 agendes escolars i 9.000 calendaris del Medi Ambient i el Desenvolupament arribaran aquest curs a les aules de 152 municipis de Catalunya, majoritàriament de la província de Barcelona. Es tracta d’un recurs d’educació ambiental, elaborat i produït per la Diputació de Barcelona, que s’ofereix als municipis de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat. Els continguts d’enguany conviden a l’actuació i mobilització per reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l’aire i, així, la salut de tothom.

La contaminació atmosfèrica és un problema greu, d’efectes locals i planetaris, que posa en perill la vida de les persones i la dels altres éssers vius amb qui compartim l’existència. Trastorns metabòlics, malalties cardiovasculars, desordres immunològics, afeccions respiratòries, càncers... la llista d’alteracions causades per la mala qualitat de l’aire és llarga. I és que, tot i que es tracta d’un fenomen que sovint passa inadvertit als ulls, ens afecta molt més del que ens pensem.

Segons l’Organització Mundial de la Salut, 9 de cada 10 persones respiren aire altament contaminat i es calcula que 7 milions de persones moren de manera prematura cada any a causa d'aquest fet.

L’agenda escolar d’aquest curs vol donar a conèixer aquesta realitat, per tal de conscienciar els nois i noies que la rebran de la importància de preservar l’aire que respirem. Amb aquest propòsit, quatre personatges ens acompanyaran al llarg de les pàgines. Es tracta de joves amb els seus gustos i preferències, amb les seves inquietuds i, també, amb les seves pors. Coneixerem les seves històries vitals i, a través seu, descobrirem què podem fer per mantenir un aire més net.

Els calendaris també es basen en la mateixa temàtica però amb continguts adaptats i propostes d’activitats per realitzar en el context de l’aula.

Aquest any hem preparat unes Guies per al professorat, amb propostes d'activitats per a treballar la qualitat de l'aire:

- Guia del professorat de l'Agenda escolar

- Guia del professorat del Calendari escolar