Què podem fer per millorar la qualitat de l'aire?

La contaminació atmosfèrica és una epidèmia silenciosa.

L’OMS calcula que 7 milions de persones moren al món cada any com a conseqüència de la contaminació atmosfèrica. El repte és passar a l’acció i començar a introduir canvis a les nostres vides, i inspirar els altres a fer-ho.

Proposta pedagògica

Es proposa completar aquesta imatge de manera individual i després comentar-ho en grup. Portar l’alumnat a la reflexió sobre si és possible o no actuar per a millorar la qualitat de l’aire, si és urgent fer-ho. Reflexionar que amb canvis de comportament com la disminució del trànsit que va comportar el confinament per la covid-19 els nivells de NO2 es van reduir a la meitat.

Omple els buits amb les lletres que corresponen a cada malaltia o situació al món. Fixa’t quines són les bombolles més grans! Creus que es dona la importància suficient a les morts per contaminació atmosfèrica?

Morts mundials (dades OMS)

Covid:

3 milions/any

Accidents de trànsit:

1,25 milions/any
Càncer:

10 milions/any
Tuberculosi:

1,4 milions/any
Fam:

9 milions/any
Malalties cardiovasculars:

17,7 milions/any
Contaminació atmosfèrica:

7 milions/any

El risc de patir malalties cardiovasculars o càncer té múltiples variables, entre les quals hi ha la contaminació atmosfèrica

Es proposa a més, reflexionar entorn els següents àmbits des dels quals els joves poden aportar:

• Mobilitat: com ja haureu treballat, la mobilitat sostenible és un puntal per a millorar la qualitat de l’aire. L’anar a peu, en bicicleta, en transport col·lectiu o compartir cotxe són opcions que ajudaran a millorar-la. Això inclou la manera de viatjar, hi ha moltes maneres de descobrir món sense embrutar l’aire! Més informació al següent enllaç.
  • Consum: la nostra manera de consumir és determinant per a la qualitat de l’aire. En aquest enllaç trobareu pautes per a un consum transformador, així com un vídeo on s’explica la bogeria del consum desmesurat, que us proposem visionar a classe i debatre’l posteriorment. A més, en el següent enllaç trobareu explicació sobre les cooperatives de consum i els supermercats cooperatius, idees pràctiques per passar a l’acció de manera col·lectiva.
  • Energia: L’estalvi energètic a casa, o a l’àmbit d’estudi o treball, també ajuda a millorar la qualitat de l’aire. En aquest enllaç trobareu consells pràctics per a millorar en aquest sentit. A més d’estalviar, també ajuda a millorar la qualitat de l’aire escollir a casa subministradores d’energia de fonts 100% renovables. Les podeu consultar en aquest enllaç.

Per saber-ne més

Àmbits i competències bàsiques:

• Àmbit cientificotecnològic: Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

Competència 12. Adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i

resposta del cos humà

• Àmbit social: Competència 3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals

Competència 11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític