Activitat complementària pel Dia Mundial de l’Educació Ambiental

Es considera que la primera recomanació oficial internacional que postula la necessitat d’utilitzar l’eina educativa com a resposta a la problemàtica ambiental és la Declaració sobre el Medi Humà, document final de la Conferència de Nacions Unides sobre el Medi Humà, celebrada a la ciutat sueca d’Estocolm del 5 al 16 de juny de 1972.

El document proposa com a objectiu de l’educació ambiental “que la població mundial prengui consciència del medi ambient i s’interessi per ell i pels problemes relacionats, i que compti amb els coneixements, les actituds, les aptituds, la motivació i el desig necessaris per treballar individualment i col·lectivament en la recerca de solucions als problemes actuals i per prevenir els que puguin aparèixer d’ara endavant.

Proposta didàctica complementària per treballar el Dia Mundial de l’Educació Ambiental

Els contaminants entren al nostre cos quan els respirem. Si estem a la vora dels focus d’emissió respirarem un aire més contaminat i això afectarà la nostra salut. Així doncs, si sabem que la major part dels contaminants són emesos pel trànsit, allunyem-nos dels fums sempre que puguem!

Retalleu per grups dos quadrats amb tela, un més gran i un més petit. Enganxeu amb pega de barra els dos trossos de tela. Col·loqueu aquestes mostres en diferents punts de l’exterior de la vostra escola (a diferents distàncies del trànsit). Després d’un mes recolliu les mostres, desenganxeu la tela petita i comproveu quins són els llocs amb més contaminació.

Us proposem que convideu els infants a fer d’educadors ambientals amb l’experiment que facin a classe. Per fer-ho, podeu documentar amb fotos i dibuixos tots els passos que seguiu per a elaborar l’experiment (preparar les mostres, col·locar-les als llocs triats, fer hipòtesi, recollir les mostres i comprovar el resultat amb les hipòtesi i extreure les conclusions).

Prepareu una notícia per al blog o la revista de l’escola amb textos i imatges que ajudin a entendre a la resta de la comunitat educativa la importància d’allunyar-se de la contaminació sempre que puguin. I finalment organitzeu xerrades a altres classes de l’escola o fins i tot adreçades a pares i mares per explicar la problemàtica de la contaminació atmosfèrica i la importància de respirar un aire net. Les xerrades poden acabar amb una llista d’accions que poden fer els nois i noies per contribuir a millorar la qualitat de l’aire.

yes Torneu a l'activitat del mes de gener o torneu a l'índex.