Orientacions per al professorat sobre la proposta d’activitat
La proposta d’aquest mes vol dur a la pràctica allò que té un major impacte en la qualitat de l’aire: la manera com ens movem.
Creiem que organitzar un camí escolar o un bicibús és un acte revolucionari i que genera un impacte directe en la qualitat de l’aire de l’entorn escolar. Per això us convidem a anar fent camí amb la proposta del plànol.
La idea és que pugueu trobar un plànol del vostre poble o ciutat el més senzill possible. Intenteu que l’àmbit del plànol no superi els 8 km des de l’escola a qualsevol punt. Aquesta és la distància fins la qual la bicicleta es considera el mitjà de transport més ràpid en els desplaçaments porta a porta.
Ajudeu els infants a localitzar l’escola en el plànol i a localitzar casa seva. Aleshores intenteu traçar la ruta que farien si arribessin a l’escola a peu o amb bicicleta. En el segon cas hauríeu de tenir en compte els sentits de circulació a l’hora de traçar el recorregut.
Per acabar compartiu els plànols entre tots els infants i ajudeu-los a agrupar-se en funció de les zones i els camins que han triat. No cal que l’itinerari sigui pel mateix carrer per a coincidir. La idea és que s’agrupin per zones de procedència i que puguin acabar acordant un itinerari per grups que pugui anar bé en cas de voler-lo fer junts.
Aquest seria el pas previ a l’organització d’un camí escolar o un bicibús.
Il·lustració
A la imatge es mostren els personatges venint a l’escola amb bicibús. Es pretén encoratjar-los a organitzar-ne un, a més de fer-los veure quines avantatges pot tenir el bicibús, a més de la millora en la qualitat de l’aire.
Us podeu fixar com, en el cas d’organitzar un bicibús, hi ha un adult que va al davant i un altre que va al darrera, identificats amb armilles. Els infants van al centre i protegits pels adults.
També us podeu fixar en la menor ocupació de l’espai que implica moure’s amb bicicleta. Podeu intentar equiparar l’espai que ocupa tot el grup anant amb bicicleta i l’espai que ocupa el cotxe del darrera.
Per saber-ne més
Els camins escolars. Font: Generalitat de Catalunya
Proposta didàctica complementària
Per treballar el Dia Mundial de la bicicleta – 3 de juny (QR)
Principals de continguts curriculars (3er,4rt) i àmbits
- Ús i elaboració de plànols i mapes senzills del poble, barri o ciutat. (àmbit medi social i cultural)
- Aplicació de tècniques d’orientació. (àmbit medi social i cultural)
- Actituds i estratègies personals i col·lectives de consum responsable i cura del medi. (àmbit educació en valors)
Conceptes clau:
- Mobilitat sostenible
- Camí escolar
- Bicibús
Competències bàsiques
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competència social i ciutadana
- Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria