Emergència climàtica

Heu sentit a parlar de l’efecte papallona? “Una papallona que amb el seu aleteig agita l’aire de Pequín avui, pot desencadenar una tempesta el mes que ve a Nova York” (James Gleick).

Aquest efecte ens recorda que totes i tots estem connectats amb la resta i que el que fem aquí i ara té repercussions en el nostre entorn proper, però també en d’altres indrets que estan allunyats d’on vivim. El canvi climàtic és un exemple d’això.

Proposta didàctica per aprofundir

Des de l’Holocè, fa uns 12.000 anys, la concentració de CO₂ a l’atmosfera es mantenia en nivells estables, al voltant de les 280 ppm (parts per milió). Però arran de la Revolució Industrial, fa uns 300 anys, els nivells de CO₂ van començar a augmentar de manera exponencial. El 2020 es van assolir límits històrics amb 418 ppm: molt probablement es tracta de la xifra més elevada dels últims 14 milions d’anys.

A mesura que la concentració de CO₂ augmenta en l’atmosfera, el planeta s’escalfa i s’esdevenen canvis al clima que poden ser irreversibles. Els científics adverteixen que, a causa de la inèrcia del sistema, la temperatura del planeta pujarà entre 1 °C i 4 °C a finals de segle, cosa que suposa un increment d’entre 2 °C i 6 °C respecte del període preindustrial. Això canviarà la fisonomia de la Terra tal com la coneixem.

Els esforços se centren, ara, a no superar les 450 ppm, considerat pels experts una zona d’alt risc climàtic, amb conseqüències imprevisibles i potencialment catastròfiques. Un augment de 5 °C podria fer que la Terra fos inhabitable en la seva major part. Es tracta d’un límit que no podem superar!

Algunes de les activitats que contribueixen a escalfar el planeta i, per tant, al canvi climàtic (a la il·lustració dels calendaris, d’esquerra a dreta i de dalt a baix):

• Desforestació

• Els plàstics (especialment els d’un sol ús)

• El transport motoritzat

• La indústria

• La contaminació

Per evitar superar aquest límit que pot posar-nos en perill, i que a més, es relaciona amb molts dels altres límits planetaris, totes i tots podem emprendre accions que ens ajudin a prevenir-ho. Per exemple:

• Estalviar energia, aigua i recursos en general.

• No malbaratar aliments.

• Menjar més fruites i verdures, de temporada i de proximitat.

• Disminuir el consum d’aliments d’origen animal.

• Reduir, reutilitzar, reparar... i, finalment, reciclar! (per aquest ordre).

• Desplaçar-nos a peu, en bicicleta...

• Demanar a l’ajuntament que habiliti camins escolars o iniciatives com el bicibús, si no existeixen.

• Plantar arbres i plantes amistoses amb els insectes pol·linitzadors.

• Disminuir el plàstic d’un sol ús.

• No llençar residus en llocs inadequats i, en general, no contaminar.

• Optar per aliments i productes ecològics i lliures de pesticides.

• Etc.

A la Guia d'emergència climàtica per a joves d’emergència climàtica "Els temps se'ns acaba" trobareu molta més informació per aprofundir-hi.

Proposta didàctica complementària

Per treballar el Dia Internacional per la Tolerància - 16 de novembre (QR)

Proposta didàctica complementària

Per treballar la Setmana Europea de la Prevenció de Residus - 18 al 26 de novembre (QR)