#EducacioAmbiental #EA26 #DiaMundialEducacioAmbiental
El 26 de gener se celebra el Dia Mundial de l'Educació Ambiental. La celebració té el seu origen en 1975, any en què es va celebrar a Belgrad (capital llavors de Iugoslàvia i actual capital de Sèrbia), el Seminari Internacional d'Educació Ambiental, en què van participar experts de més de 70 països. En aquest esdeveniment es van establir els principis de l'educació ambiental en el marc dels programes de les Nacions Unides. Com a resultat es va publicar la Carta de Belgrad, en la qual es plasmen les reivindicacions fonamentals i els principals objectius de l'educació ambiental.
La celebració, el 1992, de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient i Desenvolupament a Rio de Janeiro introdueix el concepte de desenvolupament sostenible que fa evolucionar amb el temps el concepte d’educació ambiental pel d’educació per a la sostenibilitat entès com una forma d’educació per a la ciutadania, compromesa i activa. Així, deu anys més tard, la Declaració de Johannesburg sobre Desenvolupament Sostenible i el VI Programa d’Acció Ambiental de la UE(2001-2010) insisteixen en la necessitat de la participació i l’acció a favor de la sostenibilitat. L'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible aprovada per Nacions Unides situa en el seu nucli els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). L’educació és, d’una banda, un objectiu en si mateix i, de l’altra, una via per assolir la resta d’ODS. No és només una part essencial del desenvolupament sostenible, sinó també un instrument clau per aconseguir-lo.
A Catalunya prop de 1.300 centres educatius de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) tenen, entre altres finalitats, la de fomentar el debat intern per avançar en la conceptualització d’una educació per a la sostenibilitat, concepte que va més enllà que l’educació ambiental en el sentit que considera la perspectiva humana i social a més de la dimensió científica com a essencials per a la protecció ambiental. La societat civil organitzada també ha fet seus els objectius de l’educació ambiental: a Catalunya, més de dues-centes associacions i fundacions ambientals fomenten la implicació de la ciutadania en la protecció del medi ambient i la conservació de la natura.
La diada serveix per explicar quines accions es desenvolupen i es recomana fer servir les xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram...) i els hashtags / paraules clau #EA26 #EducacioAmbiental i #DiaMundialEducacioAmbiental
Proposta didàctica complementària per treballar el Dia Mundial de l’Educació Ambiental
Els contaminants entren al nostre cos quan els respirem. Si estem a la vora dels focus d’emissió respirarem un aire més contaminat i això afectarà la nostra salut. Així doncs, si sabem que la major part dels contaminants són emesos pel trànsit, allunyem-nos dels fums sempre que puguem!
Retalleu per grups dos quadrats amb tela, un més gran i un més petit. Enganxeu amb pega de barra els dos trossos de tela. Col·loqueu aquestes mostres en diferents punts de l’exterior de la vostra escola (a diferents distàncies del trànsit). Després d’un mes recolliu les mostres, desenganxeu la tela petita i comproveu quins són els llocs amb més contaminació.
Us proposem que convideu els infants a fer d’educadors ambientals amb l’experiment que facin a classe. Per fer-ho, podeu documentar amb fotos i dibuixos tots els passos que seguiu per a elaborar l’experiment (preparar les mostres, col·locar-les als llocs triats, fer hipòtesi, recollir les mostres i comprovar el resultat amb les hipòtesi i extreure les conclusions).
Prepareu una notícia per al blog o la revista de l’escola amb textos i imatges que ajudin a entendre a la resta de la comunitat educativa la importància d’allunyar-se de la contaminació sempre que puguin. I finalment organitzeu xerrades a altres classes de l’escola o fins i tot adreçades a pares i mares per explicar la problemàtica de la contaminació atmosfèrica i la importància de respirar un aire net. Les xerrades poden acabar amb una llista d’accions que poden fer els nois i noies per contribuir a millorar la qualitat de l’aire.