Orientacions per al professorat sobre la proposta d’activitat
La proposta es basa en fixar-se de manera independent en les dues imatges de la il·lustració.
La idea seria començar fent alguna relaxació tranquil·la a classe i demanar que durant una estona estiguin amb els ulls tancats i que es concentrin en les seves sensacions individuals. Que després ja hi haurà temps per, qui vulgui, compartir el que ha sentit.
Comenceu tapant la imatge de la dreta i fixeu-vos només en la de l’esquerra (entorn escolar amb fums). Aquí la mestra, o un alumne, pot narrar el que veu a la imatge. Si ho voleu, podeu posar alguna musica de fons que simuli el soroll d’aquell ambient.
Després, feu a l’inrevés, i mostreu només l’entorn escolar lliure de fums. Algú narra de nou el que veu a la imatge mentre s’escolta alguna música tranquil·la.
La idea final seria seure tots en rotllana i demanar als infants com s’han sentit en cada cas.
Il·lustració
La il·lustració mostra dues realitats paral·leles: un entorn escolar amb fums (cotxes, soroll, contaminació atmosfèrica, ambient estressant) i un mateix entorn lliure de fums (circulació momentàniament tallada al trànsit, arbustos entre l’escola i el carrer, espai per a estar i jugar, xerrar, etc.).
La idea és que el paral·lelisme pugui generar contrast de les realitats possibles, i que ajudi als infants a adonar-se de què genera més plaer, què és millor per a la salut.
Podeu fixar-vos en la vegetació que hi ha plantada en la imatge de la dreta, doncs ja ho haureu treballat el mes anterior.
Per saber-ne més
Protegim les escoles Font: Ajuntament de Barcelona
Com afecta el soroll del transit al desenvolupament cognitiu dels infants? Font: ISGlobal
Proposta didàctica complementària
Per treballar el Dia Mundial de la Salut – 7 d’abril (QR)
Principals de continguts curriculars (3er,4rt) i àmbits
- Expressió d’emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment. (àmbit educació física)
- Experimentació del cos i del moviment com a instruments d’expressió i comunicació. (àmbit educació física)
- Identificació de les emocions i els sentiments propis. (àmbit educació en valors)
Conceptes clau:
- Contaminació i desenvolupament cognitiu
- Entorn escolar lliure de fums
- Benestar i salut
Competències bàsiques
- Competència artística i cultura
- Competència social i ciutadana