Març: arbres i contaminació


Orientacions per al professorat sobre la proposta d’activitat


Es proposa començar amb una recerca d’espècies vegetals òptimes per absorbir contaminació i fer una petita llista (4 o 5 espècies que funcionin). Per a fer la cerca tingueu en compte aquests criteris: 


Arbres amb moltes fulles   /   Plantes amb fulla perenne 


Plantes amb fulles grans   /    Fulles amb pilositat


No cal que les espècies que seleccioneu reuneixin tots els criteris. També és important que hi hagi espècies de diferents alçades (arbres, arbustos i lianes), per tal d’actuar de pantalla contra la contaminació i que siguin espècies autòctones. Alguns exemples d’espècies que podríeu seleccionar són: alzina, til·ler, om, xiprer, heura, llorer, , ... no tingueu por d’equivocar-vos. Es tracta d’investigar una mica. Al final, qualsevol planta, per poca fulla que tingui, aportarà una millora en la qualitat de l’aire.


 


 


Il·lustració


Amb la il·lustració es vol mostrar la part activa de la proposta. Us convidem a que introduïu plantes al vostre pati. Podeu plantar arbres i arbustos en testos grans, en cas que disposeu de poc espai de terra.


A la il·lustració també es poden veure plantes a les finestres de les aules. Us convidem a portar-ne i posar-les a les vostres finestres. Seran un filtre natural als contaminants que us puguin entrar.


Assegureu-vos que teniu espai suficient i que queden ben fixades en cas de ventades!


 


Per saber-ne més


Com s'ho fan els arbres per reduïr la contaminació? Font: Sostenible i Betevé


Recursos per enverdir les ciutats  Font: Enverdim Barcelona


Col·lectiu Eskocells Font: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals



 



Proposta didàctica complementària


Per treballar el Dia Mundial de la Natura – 3 de març (QR)


 



Principals de continguts curriculars (3er,4rt) i àmbits


  1. Classificació dels diferents grups d’animals i plantes de l’entorn proper. Ús de claus dicotòmiques senzilles. (àmbit medi natural)
  2. Anàlisi de les situacions de l’entorn i de les alternatives que s’hi plantegen (àmbit educació en valors)
  3. Actituds i estratègies personals i col·lectives de consum responsable i cura del medi. (àmbit educació en valors)

 


Conceptes clau:


  • Arbres i contaminació
  • Espècies de plantes autòctones
  • Enverdir
  • Renaturalitzar

 


Competències bàsiques


  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
  • Competència digital

yes Torneu a l'índex.